Lidt om Vestkapp’s historie og fremtidsplanerne.

Hun blev bygget i 1898 i Ålesund, Norge af bådebyggeren Rasmus Vestnes, er her i 2016 kommet på UNESCO’s lister over verdens kulturarv !.
Så vidt man ved er det det sidste og enigste bevarede skib tilbage af det meget berømte bådebygger slægt Hammeraas.
Oprindeligt blev hun bygget som sejlfartøj med det hvad man kaldte ‘Engelsk kutterrig’.
Originalt var hun 51 fod i længde men efter 2 store ombygninger blev hun 60 fod i længde.
I sommerhalvår drev hun linefiskeri på bankerne ud før Møre kysten, om vinteren var det kystfiskeri med garn efter torsk og sild helt op til Nordkap.
Som regel var der 8 mand besætning ombord.
I 1911 kom den første motor i skibet, det var en 22 hk. Alpha 4-takt gløhovedmotor.
Efter en 35 hk. Rapp i 1936 kom der i 1954 en Dansk Grenaa motor på 60 hk.
Den blev i 1978 endelig udskiftet med den nuværende 210 hk. Volvo motor.
Hun har været hjemhørende i Herøy kommune i mere end 70 år, og da hun endelig kom stoppede som fiskekutter var hun det ældste aktivt registrerede fiskerfartøj i Norge på det tidspunkt.

Vores plan er om at bevare skibets udseende som meget som muligt, som hun så ud da hun kom ud af fiskeri og som hun i dag, oven dæks seer ud.
Vi vil ikke kun restaurere skibet men også dele glæden af sejladsen med henne, med så mange interesserende som muligt.
Derfor vil vi prøve at skabe en stor vennekreds omkring skibet hvor hygge og samvær står øverst på listen.
Efter vores opfattelse går sejladsen med gamle skibe, hygge med venner og nydelse af en god øl udmærket sammen.
Ideen er at skibet skal sejle i de fynske farvande og være en sejlende reklame for god Belgisk øl og vores forretning.
På de sejlture i sommerens løb vil vi gerne tage en del medlemmer af venneklubben med på tur.

Læs her hvordan den nye ”Bootjesbier-Bådsøl” skal holde den 118 år gammel dame sejlende.